Kategóriák
Hírek, interjúk, írások

“A szerelemmunkából ennyi épp elég, az én szívem is véges” – interjú a Fülesbagoly Tehetségkutatók főszervezőjével

Számomra a tavalyi év egyik utolsó élőzenei élménye épp a Fülesbagoly debreceni megmérettetése volt, melynek akkor is a Nagyerdei Víztoronykert adott otthont és túlzás nélkül mondhatom, kiemelkedően erős mezőny versengését élvezhettem azon a kellemes kora őszi vasárnap délutánon.
Aztán ahogy mentünk bele a télbe, egyre borúsabb kilátásokkal számolhatott, aki 2021-re tervezett. De „show must go on”, a Fülesbagoly idén is igyekszik közelebb segíteni a tehetségeket a rivaldafényhez. Kérdéseimre Nagy Szabolcs, a rendezvénysorozat főszervezője válaszolt
.

Kezdem is a felvezetőm sugallta rizikófaktor boncolgatásával. A Covid-19 alaposan megtépázta a szervezői kedvet. Mennyire befolyásolta a ti munkátokat? Milyen körülmények között van lehetőségetek lebonyolítani a versenyeket?

– Az előkészületeket nem befolyásolta a jelen helyzet. A debreceni döntő esetében azzal kalkulálunk, hogy a jelenlegi járványintézkedések lesznek érvényben, legfeljebb ha pozitívan változnak, annak örülünk. Szóval jelen állás szerint zárt kapuk mögött, közönség nélkül zajlik az esemény a Nagyerdei Víztorony kerthelyiségében. A döntős zenekarok nem találkoznak egymással, és kizárólag a beállás és az azt követő koncert idejéig tartózkodnak a helyszínen. Az eredményhirdetés a korábbi gyakorlattal ellentétben kizárólag online felületen történik.

Mit tapasztaltok a jelentkezésekkel kapcsolatban? Megtizedeli az induló zenekarok számát a járványhelyzet? Nagyobb esélye van az idén versenybe szálló bandáknak?

– Messzemenő következtetéseket nem tudok levonni, mert a korábbi tapasztalat az, hogy a zenekarok jelentős része a jelentkezési határidő előtti 48 órában adja be a nevezését. Ez pedig még arrébb van. Mindenesetre van egy olyan érzésem, hogy a vírus visszafogja a lelkesedést, és aki most nevez, nagyobb eséllyel kerülhet a döntőbe, mint az elmúlt években.

Apropó esély. Ahogy eddig, idén is lehetőség van mindhárom állomáson színpadra állni, s ezzel háromszorozni a továbbjutás lehetőségét. Volt, aki korábban többszöri próbálkozással jutott az országos döntőbe?      

– Egyrészt sok együttes adta be a jelentkezését tavaly mindhárom tehetségkutatóra, és idén is van rá jó néhány példa. Másrészt előfordult több esetben, hogy egy jelentkező nem jutott be a döntőbe, de aztán egy év alatt annyit fejlődött, hogy az új felvételeivel már bekerült a legjobbak közé.

A lebonyolítás nehezített körülményei mellett milyen változások vannak még a korábbi évekhez képest? Gondolok itt például a Siklósi Örs Díjra, mellyel az AWS februárban elhunyt frontemberének állítotok emléket. 

– Az olyan hagyományos díjak mellett, mint a fesztiválfellépés, rádiós játszás, tévés zenélés, tárgynyeremények igyekeztünk olyan nyereményeket is felhajtani, melyek hasznosak lehetnek a koncertmentes időszakban is. Ilyen például a lemez- és videókészítés, online koncert profi stúdióban, social media kurzus, online hangszeres workshop,

és Debrecenben idén meg lehet nyerni egy komplett házi stúdiót.

A Siklósi Örs Díjnak nincs köze a fentiekhez. Örs kiváló dalszerző és előadó, a hazai könnyűzenei élet egyik megkerülhetetlen figurája. Egyértelmű volt, hogy szeretnénk róla megemlékezni. Az AWS tagjait és a hozzátartozókat azzal a gondolattal kerestem meg, hogy mindhárom döntőben szeretnénk átadni a Siklósi Örs Díjat a legjobb frontembernek. A kérdésre pedig igen választ kaptam.

A Fülesbagoly Tehetségkutató idén 5 éves. A „szülőváros” Martonvásár után 2018-ban Budapest, majd tavaly Debrecen is becsatlakozott. Gondolom nem álltok meg itt. Vannak bővülési tervek?

– A tehetségkutatóval kapcsolatosan sosem voltak nagyratörő vágyaim. Értesültem arról, hogy Fejér megyében nincs tehetségkutató, ezért felhívtam Andrásik Remót, az Öröm a Zene atyját, hogy szerveznék a térségben könnyűzenei versenyt. Miután rábólintott, felkerestem Horváth Bálintot, Martonvásár alpolgármesterét az ötlettel, akinek tetszett az elképzelés, és azóta is támogatja a rendezvényt. Az igazsághoz annyi hozzátartozik, hogy Martonvásáron éltem 20 évig, a szívem egyik szegletében ott van és mindig is ott lesz a kisváros, ezért egyértelmű volt, hogy nyitott kapuk esetén oda viszem a rendezvényt. Ez rögtön egy szerelemgyerek lett, és óriási lelkesedéssel vágtam neki a feladatnak. Az első évben rögtön a legnépszerűbb tehetségkutató lett, legalábbis a jelentkezők számát tekintve, ezért Remó felkért, hogy Budapesten is szervezzek Fülesbagoly Tehetségkutatót. Így 2018-ban a Trip Hajón, 2019-ben a Kobuci Kertben és 2020-ban az Analog Music Hallban is volt döntő, és idén is lesz a Kobuciban. Mindeközben egymástól függetlenül a debreceni könnyűzenei élet két fontos szereplője, Bakó Csaba és Süli András is felvetette, hogy jó lenne náluk is egy Fülesbagoly Tehetségkutató. Az első beszélgetés Csabival zajlott erről, akkor még vakartam a fejem, hogy kell-e nekem az ezzel járó rengeteg munka, de amikor Andris is feltette a kérdést, ráadásul rövid időn belül, azt már egy égi jelnek vettem. Aztán lehet, hogy csak összebeszéltek. 🙂

A vonakodásomnak az oka egyébként az volt, hogy iszonyú sok munkával jár a szervezés, partnerek felkeresése, nyeremények felhajtása, tárgyalások. A motivációt az ügy, hogy lendítsünk a magyar könnyűzenén, és támogassuk a fiatalokat jelenti. Anyagi vonzata nincs vagy nagyon minimális, szóval mellette csinálom intenzíven a civil, azaz a sajtókommunikációs munkámat. A lényeg az, hogy tavaly már szerveztem Debrecenbe is tehetségkutatót, és ugye idén is lesz a Nagyerdei Víztorony kerthelyiségében. Meg kell jegyezzem, hogy a munkában óriási segítségemre van a helyszín és Süli Andris, továbbá egy nagyon pozitív hozzáállást tapasztalok a város részéről, legyen az Rocksuli, Debreceni Egyetem Könnyűzenei Intézet, Campus Rádió, és lényegében az összes helyi sajtóorgánum.

Azt hiszem 2 éve történt, hogy még egy megyeszékhely puhatolódzott nálam, csinálnék-e náluk is Fülesbagoly Tehetségkutatót, de azt már nem vállaltam. A szerelemmunkából ennyi épp elég, az én szívem is véges. 🙂

Az átlagnál vájtabb fülű zenefogyasztónak tippellek. Visszatekintve a 4 évre, tudsz olyan zenekart, vagy zenekarokat mondani, akiktől „hátast dobtál”, akik maradandó hatást váltottak ki benned?

– Minden tehetségkutató minden jelentkezőjének a dalaiba belehallgattam eddig, és már akkor értek kellemes pillanatok.
Sok dal már akkor nagyon tetszett, de az igazi lúdbőrözés a döntők során, az élő koncertek esetében zajlott. Nem fogok tudni mindenkit megemlíteni, de pár példát mondok. Rögtön az első tehetségkutatón egy zsenire bukkantunk. Kölyökről van szó, aki egyszemélyes zenekarként, loopok segítségével egyszerre gitározott, énekelt, beatboxolt és didgeridoo-zott. Meg is nyerte a 2017-es versenyt.
Sok nagyszerű döntős koncertet láttam, legyen az ék, Woodstock Barbie, Margo, Filc, Heedless Elegance, Zajnal, Feed The Mogul, Polytrip, de a klasszikus „hátas dobás” az Antares és a Kontraszt esetében történt meg. Mindkettő meg is nyerte a maga évében az Öröm a Zene nagydöntőt a 3-3 millió forintos támogatással.
Szóval van perspektíva abban, ha valaki jelentkezik a Fülesbagoly Tehetségkutatóra. 🙂

Végezetül – a fentiek tükrében – mit tanácsolnál a jelentkező zenekaroknak? Mire figyeljenek oda? Hogyan készüljenek?

– A mai induló zenekarok jelentős része az NKA pályázati kiírásain szocializálódott, szóval a nevezésekkel nem szokott gond lenni. Ráadásul azzal, hogy lefejlesztettünk egy egyszerű, jól kezelhető jelentkezési felületet, a hibák illetve a hiányosságok lehetőségét lényegében a nullára redukáltuk. Amire inkább felhívnám a figyelmet, hogy mit csinálj, ha kiderült, hogy bejutottál a döntőbe. A fináléban mindenkinek egy maximum 15 perces koncertet kell adnia. Alap, hogy ezt a 15 percet próbáld rongyosra! Ha már ott vagy, a beállás menjen flottul, a zsűri ne lássa a körülményeskedést (ha bénázol, a színpadon húzod az időt a gitár behangolásával, látni fogja, mínuszról indulsz)! Nagyon-nagyon fontos az előadásmód, azt is ki kell gyúrni előre. Előfordult olyan döntős zenekar, melynek minden hangszerese iszonyatosan profin játszott, és a frontember, akinek vinnie kellett volna a show-t, úgy téblábolt a színpadon, mint egy Vincent Vega gif. Tudom, hogy nehéz zsűrinek játszani, nem hagyományos koncertes körülmények között, olykor gatyarohasztó melegben, de lesz eredménye annak, ha abban a 15 percben a legjobb tudásodat nyújtod. Az Antares 2019-ben megnyerte a budapesti Fülesbagoly Tehetségkutatót sok-sok díjjal, és bár az ő karrierjüket is befékezte a pandémia, de eközben megnyerték az Öröm a Zene nagydöntőt, kaptak a HANOSZ-tól 1 millió forint értékben hangtechnikai berendezéseket, a Hangfoglaló Programtól 2 millió forintos támogatást, Junior Artisjus Díjjal tüntették ki őket, velük indult a Dalfutár negyedik szériája, játszottak a Fábry Show-ban, most Fonogram-díjra jelölték őket, hogy csak a legfontosabbakat említsem. Szóval röviden az a tanácsom, hogy legyél Te is Antares!

JELENTKEZÉS

Facebook események (katt):
DEBRECEN / BUDAPEST / MARTONVÁSÁR

Vélemény, hozzászólás?