Kategóriák
Hírek, interjúk, írások

Bemutatkoznak a magyar streamkoncert nagyágyùi – OMC interjú

A pandémia időszakában nagyon sok dolog az online térbe költözött: például a koncertek is. A streamkoncert egy sajátos műfaj lett, és mint minden induló dolog, sok kérdőjelet vetett fel világszinten. Egy budapesti csapat azonban – a Föld nevű bolygón szinte elsőként – belevágott egy ilyen csatorna működtetésébe. Ők az Open Music Channel, akiket arról kérdeztünk, hogy miért csinálják ezt, mik a tapasztalataik, és mit hoz majd a jövő? Kovács Greg (műsorvezető) és Kőrös “Köge” Gergely, az egyik alapító válaszolt kérdéseinkre.

2020 júniusában jelent meg a csatornátok az „éterben”. Mi az ami arra sarkallt titeket, hogy elinduljatok?

Greg: Köge (Kőrös Gergely) és Sipos Ábris indították el a dolgot, ők ketten a Pinewood stúdió tulajdonosai. Én később, ősz környékén csatlakoztam a csapathoz, mint műsorvezető. A Pinewoodnak volt egy apparátusa és helyszíne ami adott volt arra, hogy zenekarok élőben játszanak fel dalokat, ez Live Session néven futott, egyszerűen odament egy zenekar, egy napra kibérelték a stúdiót, és ha nem akartak a sávonkénti rögzítéssel szarakodni, akkor megvolt annak a lehetősége, hogy jó minőségben, egy élő hatású felvételt készítsenek magukról. A Covid para beütésekor ők ketten sokat gondolkodtak azon, hogy mit lehet csinálni, hiszen a zenekarok nem igazán stúdióztak, nem tudta senki, hogy mikor lehet koncertezni. Az biztos volt , hogy a stream koncertek egy ideig felértékelődnek – ez sajnos be is jött, gyakorlatilag a mai napig tart ez az állapot, de már látjuk az alagút végét….

Köge: Az első lockdown idején úgy tűnt, teljesen megállt az élet: kiürült a hangstúdió, elmaradtak a forgatások és befagytak a koncertek is.

Porosodtak a hangszereink és az eszközeink, ördögszekereket görgetett a szél a stúdióban, mi meg otthon kuksoltunk élő zene nélkül.

Csináltam egy leltárt, hogy kik vagyunk és mink van, aztán ez elég könnyen kiadta magától, hogy az adott körülmények között így mit csinálhatunk. Ez nem más, mint egy csatorna, amin élőben megy a zene, ami ráadásul interaktív, így a bezártságba tud hozni egy kis zenei energiát, egy hidat, amin keresztül a rajongók elérik a kedvenceiket és az előadók is kellemes körülmények között és stúdió minőségben érhetik el a közönségüket. Ehhez persze kellett egy fasza platform, ezért jól utánajártam és kiderült, hogy a Twitch lesz a legjobb választás, hiszen a streaming-szolgáltatók közül az a legjobb minőségű és a nézők szemszögéből is a legegyszerűbb: katt a linkre és már szól is a zene – ennél egyszerűbb nem igazán tud lenni a dolog. 😀 Amúgy a Twitchet azóta is szívből ajánljuk mindenkinek – nem csak azért, mert ez a legrégebbi, eleve streamingre létrehozott platform, de a stábjuk is egészen kiváló. Minden segítséget megadnak a kezdő streamereknek, hogy otthonosan érezzék magukat a platformon és minél hamarabb már tényleg csak a tartalmaikra tudjanak koncentrálni. Ez igaz az európai irodájuk magyar kapcsolattartóira ugyanúgy, mint az amerikai anyacég dolgozóira. Mindenki készséggel áll rendelkezésre és elképesztően segítőkész, ezért pedig jár nekik a Virtual Hug :D!

Akkor majdnem meg is válaszoltátok a következő kérdést, hogy miért a Twitch lett az a felület amin elindultatok?

Greg: Ez egy technológiai kérdés. A Twitch az a felület, ahol HD minőségben lehet az anyagot streamelni. A Youtube maximuma 720, a Facebook pedig lebutítja a videókat. A Twitchen garantált a kép-, és a hangminőség.

Köge: Technikailag adott volt a Sipos Ábris és általam üzemeltetett budapesti Pinewood Studio, mint kiindulási alap, illetve “bázis”. Emellett producerként is dolgozom, szóval az én vonalamon jöttek még a képbe filmes erőforrások. Persze hiába van egy ütős analóg mastered és király, több kamerás képed élőben vágva, ha a kettőt nem tudod szinkronba hozni és csak szarrá tömörítve tudod kistreamelni a stúdióból. A helyzet az, hogy ez egy teljesen új terep, ezért mindent nekünk kellett kitapasztalni/kijárni/megoldani az első hónapok szívásai alatt. Persze a broadcast-világban ezek már évtizedes szakmai alapvetések, meg a streaming is egy, nyugaton már kb. másfél évtizedes múltra visszatekintő szakma és egyben szubkultúra, de a kettő ilyen szinten együtt, ahogy mi elképzeltük és meg akartuk valósítani, na, az ritka.

Nem csak itthon, hanem világszinten is az, szóval nincs róla tutorial a YT-on, hogy “How to make your own pro studio stream in high quality with multiple pro cameras live in 5 easy steps!!!”.

Márpedig mi élményt akartunk adni egy élménytől elzárt időszakban, azt pedig rossz minőségben nem lehet, ezért nem engedhettük meg magunknak a kompromisszumokat. A mai napig optimalizálunk mindent és folyamatosan tanulunk, mert szerintem ez még csak az út eleje, de büszkék vagyunk az eddigi 100 streamkoncertre és az 5.3k feliratkozónkra a csatornán. HR szempontból egyszerű a képlet amúgy: kb. olyan volt, mintha alapítottunk volna egy zenekart. Kerestünk tavaly nyáron tagokat, elkezdtünk “próbálni”, majd “koncertezni”, volt egy-két tagcsere, aztán kb. ősz óta fix a felállás. 🙂 Mindenki belead apait-anyait, együtt sírunk, együtt nevetünk. Együtt éljük meg a hibákat és bakikat, de ugyanígy a sikereket és az örömöket is. Tényleg fasza a banda. Innen is respekt Magda Zsoltinak, Lőrincz ‘Cini’ Gábornak, Ipolyi-Gáts Hunornak, Horváth Ricsinek, Szabó Zolinak, Galambos Levinek, na meg nyilván Gregnek a Red Swampból (wink-wink), meg mindenkinek, aki támogat minket így vagy úgy, hiszen ezzel végülis a zenét, a kultúrát és az ezt szolgáltató dolgozókat, hangmérnököket, roadokat, fényeseket, sofőröket, zenészeket, operatőröket, vágókat támogatja egy olyan időszakban, amiben ezek a szakmák mind egyre inkább kiszorulnak a perifériára és bizonyos körökben méltatlanul, koloncként vannak kezelve. Marketinggel amúgy az első fél évben szinte egyáltalán nem foglalkoztunk, ebbe komolyabb melót idén kezdtünk tenni, de hát ez meg leginkább pénz kérdése, hiszen ezt szotyiért nem vállalja senki, meg a felületeket is pénzért árulja mindenki. Meglátjuk, hogy ha esetleg akad egy szponzor, hova tudunk tovább fejlődni.

Magyar nyelvű zenei csatorna rajtatok kívül nincs a Twitchen, de a külföldiek is elég kevesen vannak. Ez a platform eredendően a „gamerek otthona”. Ide érkeztetek ti ordibálós metálzenekarok élő koncertjeivel. Az idősebb generációnak nem kézenfekvő ez a platform, a fiatalok pedig alapvetően másra használják. A kérdésem az lenne, hogy mennyire szoktak oda a különböző generációk a ti csatornátokra a zenei élményekért?

Greg: Ahogy én látom, a Twitchnek az a nagy előnye, hogy ez egy gaming stream felület, ami hozta magával azt, hogy HD minőségben lehet rajta megjelenni. Ezért más irányú tartalomgyártók is felfedezték, de azért, ahogy mondtad, ezt a típusú tartalmat kevesen szolgáltatják itt. Az Open Music Channelhez hasonló csatorna Amerikában is csak pár van, amiről tudunk, de élőzenés műsorokat nagyon kevesen vállalnak be, főleg teljes zenekarosat. Ha FB-n vagy Youtube-on csinálnánk, valószínűleg ötszörös elérésünk lenne, mivel ezek itthon a mindenki által ismert és használt felületek. A Twitch egy szűk és főleg fiatal réteg sajátja még egyenlőre, és még kicsit idegen – saját magunkat is beleértve. Időbe tellett, kábé fél évbe, amíg kiharcolt a csatornánk magának egy stabil közönséget. A Twitch nem kér ezért semmit, promótálja a saját csatornáit, de nyilván voltak olyanok is, akik a FB eventeken keresztül találtak el hozzánk. A stabil bázisra visszatérve, még fontos, hogy az elején koncertenként is óriási kilengéseink voltak.

A Killakikitt közvetítésnél például egyszerre 1200-an néztek minket, míg egy kisebb zenekar koncertjét 100 fő volt kíváncsi.  Mára eljutottunk oda, hogy már kisebb a kontraszt: egy-egy streamet élőben egy időben 3-400 ember azért jó eséllyel végignéz. A teljes egyedi elérésünk is felduzzadt menet közben 1000-1500 emberről 10-15000-re.

Chill  TIRPAval és AZAval a KILLAKIKITTből

A pandémia egy olyan krízist okozott világszinten a zeneiparnak, amelyre még sosem volt példa. Sokaknál felvetődött a kérdés, hogy a stream koncert lehet e az élő koncert helyettesítő terméke, és ha igen, hajlandóak e ezért fizetni az emberek? Az Open Music Channel nagyon innovatívan az elsők között próbált választ adni erre a kérdésre. Viszont volt hely, eszközök, idő- tehát ez nem volt ingyen nektek sem. Mennyire volt anyagilag rentábilis ez a vállalkozás?

Greg: Röviden a válasz: senki nem él meg belőle :D. Csináltunk is egy videót a közelmúltban ezzel kapcsolatban, amiben a fizetőképes közönséget próbáltuk mozgósítani.

Igen, láttam, pont akkor jutott eszembe, hogy interjút kellene veletek csinálni…..

Greg: Én a magam részéről az időmet és a munkámat rakom bele. De Kögéék részéről a technikai apparátus szintjén megvolt minden. Köge egyébként egy vizuális arc, van tapasztalata klipkészítésben. Aki látott már OMC adást az látja, hogy 3-4 kamera megy egyszerre, és ezt mi élőben vágjuk. Ez egy napi meló, még az előtt, hogy a koncert elindulna – “színpad” építés, fények belövése, hangzás megtalálása, satöbbi. Az elképzelés az volt , hogy élő koncerteket adunk, a Twitchen  pedig lehetőség van különböző fokozatú támogatások nyújtására a felhasználóknak. Külföldön ez egy bevett, bevált dolog. Bár a követői bázisunk már 5300 fő fölött jár, és a feliratkozóink (ami a Twitchen a fizetős követés) száma is emelkedő tendenciát mutat, ez utóbbi esetében azért még nem 1000-es nagyságrendről beszélünk. Fizetési szempontból is sokan bizalmatlanok még, ismeretlen a felület, de azért oldódik lassan a közeg. Emiatt van alternatívaként a Patreon oldalunk. Szóval vannak támogatóink, akiknek a száma növekszik, és abszolút transzparensek vagyunk, de alapvetően nem az a cél, hogy nagy pénzt akasszunk le ezzel, hanem az, hogy a zenészeknek csináljunk egy online közösséget és a fenntartását ki tudja termelni a csati. Mi is mindannyian zenészek vagyunk- én a Red Swampban vagyok tag, Ábris a The Royal Freak Outban, Köge az Autopilotban, így értjük a próblémát. Ez egy kétirányú dolog, mi ezt kultúrmisszóként éljük meg, a zenekarok pedig contentet gyártanak nekünk. Én magam is sokat agyaltam azon, hogy a rock/metál zenét játszó zenekaromat a Red Swampot hol tudnám bemutatni, mert a rock, vagy inkább élőzenei közegnek egyre kevesebb felülete van. A Petőfi TV néha még ad ilyet, de például a Music Channelen már nincs rockműsor. Mi erre jelenthetünk megoldást.

Akkor a rockzene jövője a Twitchben van? ….D

Greg: Haha, vagy inkább az OMC csatornáján.. 😀
A nálunk lezajlott koncerteknek egyébként kábé a 40%-a rock, de volt már pszichedelikus előadó, DJ szett Sterbinszkyvel és Carson Coma akusztik is, vagy épp Colorstar, legutóbb pedig Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint utaztattak el minket egy fantasztikus, popos-jazzes világba. Szinte minden műfaj megjelent már nálunk.

Tényleg, ha még itt elidőzünk egy kicsit, ti hogy látjátok a stream koncertek jövőjét? Mint mondtad, anyagilag még nem rentábilis, nem csak nektek, de nagyobb szereplők esetében is elmondható ugyanez. A stream koncertek egy újabb szolgáltatás lesznek a zeneipari palettán? Vagy visszatérünk az élő bulikhoz?

Greg: Ez egy olyan formátum, aminek van létjogosultsága. Te is egyből helyettesítő dologként definiáltad, sokakkal együtt . Ez azonban nem az, ez egy önálló, életképes dolog. Más tartalom. A stream nem helyettesíti az élőt, ez egy más műfaj. De például, ha én a  saját bandámmal el akarok menni vidékre és szeretnék egy minimum 100 fős klubkoncertet, akkor ahhoz nagyon sokat kell promózni előtte. Egy streamkoncertes kontent pont erre remek lehetőség: mindenki becsatlakozhat, aki szereti az adott bandát vagy stílust. A streamet nem csak élőben hanem utólag is vissza lehet nézni. Ez nekem zenekarként nem sokban különbözik az élőtől, viszont kontrollált körülmények között jobb kép- és hangminőséget tudunk produkálni, és egy csomó embert elérhetünk online. A streamelt koncertélmény nem függ attól így, hogy hol állsz éppen, hányan állnak előtted, satöbbi. Az OMC-n minden héten 2 koncertet és egy DJ szettet nyomtunk eddig, azt látom hogy a legrutinosabb fellépőkben is megvan ugyanaz a koncertdrukk, mint az élőzenei eseményeken, hiszen ez nekik is egy új felület, egy új formátum.

Kiket hívtatok meg, miért őket, milyen volt a fogadtatás a zenekaroktól?

Köge: Az eddigi, több mint száz vendégünket most nem sorolom fel, de folyamatosan töltjük fel a korábbi streameket a YT-csatornánkra, mert a Twitchen csak pár hétig lehet visszanézni őket.. Dióhéjban: az egyszálgitáros, jazzes lounge-tól kezdve az extrém groove-metálon át az acid technóig járt már nálunk mindenféle előadó. Hogy mi alapján választottunk? Előszöris: kiket ismerünk közvetlenül? Na, őket elhívtuk. Aztán kiket szeretnénk, kikre vágyunk? Őket is elhívtuk. Egyik halmazból sem jött el mindenki, de aki eljött, az nagyon jól érezte magát, vitte a hírét a dolognak, így a következő körben már eljöttek addig – amúgy a dolog teljesen új mivoltából fakadóan teljesen jogosan – szkeptikus előadók is. No, meg ez a hír gyorsan elterjedt az undergroundban, és elindult az érdemi booking. Novemberben már a márciust szerveztük, januárban pedig már májust.

Nem csak a streamkoncert új formátum , hiszen nemrég csináltatok egy live interjút a Fish!-el az új lemezük kapcsán. Teljesen új volt az egész formátum a magyar zenei palettán. Ez mit hozott számotokra? Hozzáteszem, voltak róla pozitív és negatív vélemények egyaránt….

Greg: Szerencsére én pozitívan éltem meg ezt a dolgot belülről. Persze ehhez hozzátartozik, hogy én Dácival (Hámori Dávid a Fish! dobosa- a szerk.) zenéltem egy zenekarban korábban, Krisztiánnal is régről ismerjük egymást. Nem idegenekkel kezdtük a dolgot. Egyébként minden live koncert előtt is volt interjú az érintett zenészekkel, nem ismertünk mindenkit, de hamar megtaláltuk a közös hangot a szereplőkkel korábban is. Élőben viszonylag gyorsan kell lereagálni dolgokat, akár a közönség chat beszólásairól, akár technikai bakikról van szó. Ennek a live chates dolognak már hónapokkal ezelőtt felmerült az ötlete. Téma van, az akarat adott volt, kapcsolatrendszerünk megvan hozzá. A Fishes dolog jó nézettséget produkált: egyszerre kb. 500 fő nézte, és 9400 ember csatlakozott be hosszabb-rövidebb ideig. Felmerülhet, hogy ezek tekintetében mondjuk egy 150-es nézettségű stream nem akkora szám, de azért ha belegondolunk, 150 fő egy koncerten az egy kisebb klub teltház, szóval innen nézve ezek sem annyira rossz számok. Apey-éknak a Lazarvs -al például 800 fő körül mozgott a nézettsége. Persze a streamek később Youtube-ra is felkerülnek, a Twitchen is visszanézhető egy darabig, tehát a live adás után is megmarad a koncert. A Fish! interjúnál egyébként az volt a terv, hogy az új lemez dalait végighallgatjuk, de egyrészt technikai-logisztikai szempontból nagy kihívás lett volna, másrészt annyira belemélyedtünk a beszélgetésbe, hogy ott élő adásban el is engedtük ezt a sztorit. Én utólag örülök neki, mert egy fesztelen beszélgetés lett belőle.

#honnananév: FISH!

Ez a fajta formátum is jó megjelenési felület lehet a zenekaroknak, akár TV helyett, hiszen az új generáció számára a Twitch az olyan, mint nekünk a YouTube….

Greg: Igen. Volt is azóta  egy másik hasonló adás, egy kiváló tetováló hölggyel Hajdu Katával, a múlt héten.

Lesznek még ilyen beszélgetős dolgaink, alapvetően bevált ez a formátum is, szóval folytatjuk. Ez végülis egyben egy promóciós eszköz: a zenekarok népszerűsíteni tudják magukat így is. Interaktív a felület, a rajongók is hozzá tudnak szólni, teleszórhatják tűz-emojival a falat, satöbbi. A Fish! interjú végére például már a srácok szinte csak a rajongói beírásokra tudtak reagálni, nagyon aktívak voltak a képernyő előtt az emberek. Az, hogy ez kinek tetszik, kinek, nem, az egy dolog. Nem akarunk meggyőzni senkit. Egy kattintás rá-, és lecsatlakozni is. Ezzel is lehet támogatni a bandát, de persze el lehet menni koncertre, avagy lehet tőlük vásárolni.

Hosszú távon hogy látjátok az Open Music Channel helyét a magyar zeneiparban?

Köge: Lássuk be: a klasszikus értelemben vett TV-zés és rádiózás a múlté, apránként elmúlik, ahogy az azon felnőtt fogyasztók mögé felzárkóznak a mai fiatalok, akiknek gyökeresen mások már a fogyasztói szokásai. Bár mi valahol a két generáció között vagyunk, azért el kell ismernünk, hogy már közülünk is mindenkinek megvan a kedvenc playlistje YouTube-on és Spotin is. Az élő tartalmakra meg ott a Twitch. Az eseményekről (mindenféléről) pedig Facebook-on tájékozódunk. Zenei téren mi adunk mindenféle tartalmat, így egy kicsit a jövő zenetévéje, rádiója és eseményközpontja is vagyunk. Vagy leszünk. Szeretnénk lenni. Majd a közönség eldönti, ha még akkor is itt leszünk.

Greg: Nem véletlen, hogy szponzort keresünk, vagy hogy kitettük az említett videót, amiben anyagi támogatást kértünk. Ez egy fontos szempont. Hosszú távon nem tudunk pénz nélkül működni. De sokan meghálálták már másképp a dolgot. Értéket teremtettünk, nekünk fontos a zene, ezt próbáljuk népszerűsíteni. A zenekarnak is van egy OMC szereplés után egy tök jó promó anyaga. A jövőt tekintve pedig szeretnénk hosszú távon működni. A csatornánk azért a semmiből tudott nagyot dobbantani, pár hónap alatt. Akik látták az anyagainkat, azok egy professzionális élménnyel találkoztak. Jó példát mutatunk, a támogatói háttér kicsit később érkezett meg, itt tartunk most. A stream jövője tágabb értelemben egy olyan dolog, ami maradni fog, egyre népszerűbb lesz. Bőven megérett a magyar zenei színtér arra, hogy legyen egy saját felülete, műsora én örülnék neki, ha mi lennénk ez a hiányzó lego-darabka. Lassan visszatér majd minden a régi kerékvágásba valószínűleg, de elengedni senki nem fogja ezt a dolgot.

Szerintem nagyon jó és újszerű amit csináltok, csak így tovább sok sikert!

Köge + Greg: Köszönjük a jókívánságokat, a lehetőséget és az érdeklődést! 🙂

**************************************************
OMC
Twitch: https://www.twitch.tv/openmusic
FB: https://www.facebook.com/omc.budapest
YT : https://www.youtube.com/OpenMusicChannel
Patreon: https://www.patreon.com/openmusicchannel

**************************************************


Vélemény, hozzászólás?